להתחברות

מורכבות החזרה לסטודיו | עמוד דיון

In order to view the discussion - please log in.

תגובות אחרונות

user profile image
מיכל בת אור
11.03.2020 11:26
היבטים של סכין, רצח, דימום- תמה הקשורה למספר סוגיות הוינייטה של עמית על היצירה של הסכין, הוינייטה אודות א׳ שהתייחסו אליה ענבל, רומי, קרן וחני- וכן הוינייטה שהביאה כרמית, בכולן יש את היבט הסכין, האיום שיש בדימוי הזה לפגיעה, דימום, דם ורצח. בהקשר זה מצאתי התייחסות של ביון לדימוי הרצח כדימוי שמתחבר פעמים רבות לשבר ראשוני בהתפתחות העצמי. כאשר ברצח יש גם משמעות של שער לחיות vitality הוא מדבר על רצח שיש לעבור כדי לזכות בחיים. כשאדם מתעורר לחיים – כלומר מתעורר לחוות את הכאב שחווה בעבר- אז גם האובייקט הרצחני (האובייקט המתקיף שאיתו האדם מזדהה והפנים) קם לחיים גם כן. בדומה גם קלשד שכתב על הטראומה בגישה היונגיאנית מציין זאת. כשאנו מטפלים בילדים שחוו חוויות קיצוניות של הזנחה, התעלולות, התקפה- אנו בהכרח נפגש עם החוויות הללו בייצוגם באמנות בסטודיו. מצרפת כאן מאמר מצויין שמתאר תיאור מקרה של ילד שהוצא מביתו בגיל צעיר ושאביו נרצח על רקע פלילי. שם עולה היבט הרצח והיבטים נוספים של פיצול ואינטגרציה. ייאוש ותקווה. ממליצה לקרוא בחום.
user profile image
קרן סהר
9.02.2020 9:45

עוד דוגמא: ביום שלישי בשעת המתבגרים ד' פגעה מילולית בנער אחר, בצחוק לכאורה. היא אמרה שמותר לה כי היא אומרת את זה גם על עצמה – כלומר היא הפוגעת והנפגעת בו זמנית. זה מעלה הרבה בלבול וצער כלפי כולם.

user profile image
חני אסיף
9.02.2020 9:44

זו באמת ויניאטה אחת בתחום הזה וניתח לחשוב גם על מה שקורה עם ר' הבת או עם ר' הבן באופן מאוד דומה עם מטפלים שונים ובכלל עם הרבה ילדים זה קורה בסטודיו וזה בעייני הייחוד והיכולת הגדולה שלו.

user profile image
מיכל בת אור
9.02.2020 9:42

ענבל וחני, איזו אינטגרציה מרגשת!!! בעיני זו דוגמא לעבודת הכלה משותפת shared containment שבזכותה מתרחשת טרנספורמציה. אולי גם חופשת הקיץ הארוכה היתה בלתי נסבלת לא׳, ואולי הוא מביע את הכעס על מי שהוא כה זקוק ונעלם לו, מבלי שיש לו יכולת שליטה על זה.

user profile image
ענבל מרגלית
9.02.2020 9:42

פתאום אני קולטת איך כל אחד מצוות הסטודיו מביא איכות ומהות שונה ואיך ילד יכול לעבור כל מיני מטפלים בהתאם למה שהוא זקוק בתהליך שלו ולקבל את המענה המדוייק. כמו למשל להפקיד תחושות אצל רומי שתניח את זה בפשטות לעיכול, לשרוד אצל חני, לנקות רעלים אצל כרמית וכו'.

user profile image
חני אסיף
9.02.2020 9:41

אני מאמינה שהעבודה הצוותית והשיח בינינו כצוות מאפשר מצד אחד "לפצל" (קישור למאמר) ולהיות כמו שהוא מפוצל ומצד שני יאפשר בהמשך התהליך אינטגרציה אצל הילד בכך שהכל מתקיים בישות האחת, בסטודיו.

user profile image
קרן סהר
9.02.2020 9:37

אינני יודעת מה הרקע של א', אך נשמע שהוא מבקש להעביר מבפנים החוצה תחושות בלתי נסבלות. אולי גם לעבור ממצב חוסר אונים למצב של שליטה (התיחסות למאמר "כחומר ביד היוצר"?).  ההתנהגות שלו גם מייצרת סבל, נפשי או פיזי, באחרים שבסטודיו. (קרן)

user profile image
חני אסיף
9.02.2020 9:35
אם נתייחס רגע לגישה האינטר-סובייקטיבית (קישור למאמר) נניח שכל מטפל מגיע למפגש עם סיפור הרקע והרגישות שהוא מביא איתו. לרגישויות האלו המטופלים, במקרה שלנו הילדים בסטודיו, יכולים להתחבר ולקבל את מה שהם זקוקים לו אם באותו רגע ואם באותה התקופה. אם ניקח את הסיפור של א' משנה שעברה נוכל להתבונן בכך שהוא מצד אחד בעבודה עם המטפלת זוהר יכול היה להיות עסוק מאוד ביצירות להן נתן שמות חיבה ובכך "הקטין" את התוקפנות שיש בהן. ביום האחרון של הסטודיו בו אני עבדתי איתו היה משתמש ביצירות אלו כדי לתקוף בצורה פחות מעודנת מבשאר השבוע. נראה שזיהה את האפשרות להזדהות השלכתית (קישור למאמר) בקשר איתי ואכן יכולתי להיות איתו במעמקי התוקפנות וברגעים קשים וכמעט בלתי נסבלים. היכולת להחזיר לו את החומרים הקשים האלו במצב מעובד אפשרו תהליך נוסף שהתחיל מול כרמית בו לקח חומרים רעילים והפך אותם למרק של אהבה. אפשר לחשוב שזה סובלימטיבי ואפשר גם לחשוב על יכולת אינטגרציה שהתפתחה שבאותו המרק יש גם חומרים רעילים ואפלים וגם הרבה אהבה ורצון להזנה.
user profile image
ענבל מרגלית
9.02.2020 9:29
בשיחה עם הורת הבית בררנו מה השתנה והיא לא ציינה שינוי ספציפי בחייו.
יש לי השערה שהוא עובר פאזה בתפיסה שלו בעקבות הגדילה האורגנית (גיל) וגם צמיחה נפשית ספיראלית.
בתחילת שנה שעברה הוא גם היה אבוד במרחב הסטודיו, באמצע השנה הוא עבר טרנספורמציה מתוקפנות גדולה אותה חני שרדה לניקוי רעלים עם כרמית כשבסוף השנה הוא הגיע לסובלימציה (כיסא) שסימל מציאת מקום לשבת בו בנחת וליצור, כלומר זהו מקום בתוכו המאפשר יסוד יציב ובטוח.
עכשיו יש העמקה מתוך המקום הזה ואפשרות לבחון את הטראומה עוד יותר עמוק. יתכן שהמגע הראשוני של א' מתחיל מהקונקרטי ואם שורדים אותו אז זה מאפשר פתח לסובלימציה.

מקורות קשורים

משתתפים