להתחברות

צילום ותיעוד העבודות | מקורות

קוד האתיקה של יה"ת – שימור עבודות

קוד האתיקה

אתיקה מקצועית מגדירה את ההתנהגות האידיאלית המצופה מאדם השייך למסגרת מקצועית מסוימת.
הקוד האתי הוא עקרונות מנחים של המקצוע, הוא משקף את ערכי המקצוע ומגדיר את האחריות של המטפלים העוסקים בו.

פרק ח': שימור היצירות
היצירות הנוצרות בתהליך הטיפולי שייכות למטופלים בלבד. היצירות משקפות את עולמו הפנימי, המחשבתי והרגשי של המטופל. העבודה על היצירה כמו גם היצירה עצמה הם חלק חשוב, משמעותי ומרכזי בטיפול באמצעות אומנויות. ככאלה, חובה על המטפל לשמור הן על תהליך היצירה כמו גם על היצירה עצמה ברגישות, בסודיות, בכבוד ובאחראיות מקצועית.

1. דרכי שימור חומרי היצירה:
א.יש להגדיר את העיסוק בתהליכי יצירה והבעה ואת אופן תיעודן של היצירות כחלק מהחוזה הטיפולי.
ב.יש להגן, לשמר, להצפין ולאחסן כראוי את היצירות הנוצרות במהלך הטיפול. חשיפת התוצרים בפני מטופלים וגורמים אחרים השותפים לחלל הטיפול, מותנית בקבלת הסכמה מהמטופל או מהאחראים עליו.

2. אחזקת היצירות:
א. האחריות לדאוג לשלומן של היצירות ושל תיעוד החומר הטיפולי חלה על המטפל. עליו להתייחס לכך בחוזה הטיפולי.
ב. יש אפשרות למסור למטופל את היצירות כבר במהלך הטיפול או מיד עם סיומו, בכפוף לשיקול דעתו המקצועי של המטפל לגבי טובת המטופל.
ג. במידה שהמטופל אינו מעוניין לקבל את יצירותיו בסיום הטיפול,יש לשמור את היצירות או צילום שלהן ואת התיעוד המילולי או המצולם של הטיפול, ברשותו של המוסד בו נעשה הטיפול, או ברשותו של המטפל, במקרה של טיפול פרטי, למשך 7 שנים, או עד לגריסתם של החומרים. זאת בהתאם לדרישות החוק ו/או על פי הסכם מוקדם עם המטופל. בתקופה זו מוטלת על המטפל ועל המוסד החובה להגן על היצירות ועל התיעוד.
ד. במקרה בו המטפל או המוסד מעוניינים לשמור תיעוד של היצירות, על המטפל ליידע את המטופל ולקבל את אישורו.
ה. במידה והמטפל לא יכול להגן על העבודות וחסיונן לאחר תום הטיפול, עליו לדאוג לגריסתן.

3. ערכן האומנותי של היצירות:
א.יש להימנע מלחשוף יצירות של מטופל ולהעניק להן ערך ציבורי או מסחרי. יצוין שהמטופל רשאי כמובן להציג את עבודותיו – השייכות לו. יצוין גם שזכויות היוצרים אף הן של המטופל בלבד, גם כאשר היצירה נוצרה במהלך טיפול.
ב.ניתן לשקול את חשיפתן של היצירות לקהל הרחב, במקרים בהם חיונית העצמת המטופל, או כל שיקול טיפולי אחר. במקרים אלו, השיקול הטיפולי הוא הקובע ולא מטרות אחרות, כגון: קידום מעמד המקצוע, גיוס תרומות למוסד, פרסום מקצועי ועוד. מודגש שוב, שכל זאת יעשה רק תוך קבלת אישור בכתב מהמטופל, ויתור סודיות, ובמקרה של קטינים אישור הורים או אפוטרופוסים.